• zo. sep 8th, 2024

Verslag informatieavond voor omwonenden en leden vvLEO over herinrichting sportpark vvLEO

Before VV LEO 8 juli 2024

Datum informatieavond omwonenden: dinsdag 18 juni 2024

Aanwezig: vertegenwoordigers gemeente Assen, Sweco, vertegenwoordigers vvLEO en omwonenden Sanne Brink van Sweco geeft een presentatie over de herinrichting van sportpark vvLEO. Hierbij komen de volgende onderdelen aan de orde: Parkeerplaatsen
Op het huidige parkeerterrein kunnen 48 auto’s worden geparkeerd, op wedstrijddagen schiet dit fors tekort waardoor er veel auto’s langs de weg richting Loon worden geparkeerd. Dit levert gevaarlijke situaties op.
De gemeente heeft onderzoek uitgevoerd en er is behoefte aan ca. 100 parkeerplaatsen. In het plan voor de herinrichting wordt het huidige parkeerterrein van vvLEO uitgebreid naar ca. 100 parkeerplaatsen waarbij het huidige pupillenveld komt te vervallen.
Het is de bedoeling het parkeerterrein aan de overzijde van de Peeloërweg in te richten als natuurgebied.

Reacties/opmerkingen:
Op dit moment is het in- en uitrijden bij vvLEO heel krap omdat er maar 1 auto tegelijk in of uit kan. Door de verdubbelingen van het aantal parkeerplaatsen op het LEO terrein zal dit probleem nog veel groter worden. Het wordt een flessenhals die in piektijden rijen auto’s oplevert waar ook nog kinderen tussendoor fietsen. Het is wenselijk een gescheiden in- en uitrit te maken waardoor de doorstroom vlotter gaat.
Het parkeerveldje aan de overzijde van de Peeloërweg wordt nu ook gebruikt voor bussen, als dit wordt ingericht als natuurgebied ontstaat er een probleem voor het parkeren van bussen. Is het niet te combineren zodat er ook af en toe als het nodig is een bus kan parkeren.
De gemeente gaat beide punten meenemen in het traject en opnemen met de gemeentelijke afdeling verkeer en vervoer en komt met een reactie richting vvLEO.

Ontwerp Kunstgrasveld:
Het grasveld aan de zijde van de Asserstraat wordt ingericht als kunstgrasveld. De ingang aan de Asserstraat wordt aangepast zodat er een ambulance op het terrein kan. De ambulance kan over het kunstgrasveld naar de andere velden op het terrein. De sloot tussen het nieuwe kunstgrasveld en de overige velden wordt gedicht en vervangen door duikers, hier komt ook een opslagplaats voor doelen. De sloot aan de kant van Loon blijft, achter de sloot komt een houtwal, deze sluit aan op de reeds bestaande houtwal.

Reacties/opmerkingen:
Er wordt aangelegd dichtbij een nationaal park, hoe is dat mogelijk? Het nieuwe kunstgrasveld bevat geen rubberkorrels maar TPE, ook het reeds bestaande kunstgrasveld wordt vervangen door TPE. TPE is in tegenstelling tot rubber niet statisch, het blijft op het veld en verspreidt zich niet. Bovendien wordt het huidige pupillenveld (ook kunstgras) opgeheven, we gaan van 1,5 naar 2 kunstgrasvelden. Planning Er komt eerst een traject waarin alles moet worden uitgewerkt en er is nog goedkeuring van de gemeenteraad nodig. Dit zal in 2024 en begin 2025 plaatsvinden. De start van de uitvoering is voor nu gepland medio 2025

Slotvragen/reacties:
Vraag: Er komen 6 lichtmasten bij het nieuwe kunstgrasveld, nu is LEO al van grote afstand zichtbaar. Reactie: De grote masten, die nu rondom het pupillenveld staan, worden verplaatst naar het nieuwe kunstgrasveld. Per saldo levert het niet veel extra masten op. Daarnaast worden er bij de lichtmasten kappen gebruikt waardoor het strooilicht minimaal is. En als de houtwal even tijd heeft gehad om te groeien zal dit ook veel licht tegenhouden. Het voordeel van het extra kunstgrasveld is ook dat er meerdere trainingen tegelijk kunnen, met als insteek dat er minder lang op de avonden doorgetraind wordt en dit zal ook het strooilicht beperken. Vraag: wat is er te doen aan de veiligheid van de kinderen bij de tunnel?
Ook de oversteek bij de brug is gevaarlijk door de begroeiing is er geen goed zicht. Bij de tunnel ontstaan er vaak gevaarlijke situaties, auto’s rijden te hard.

Reactie:
Deze situatie hoort niet bij de herinrichting van het sportpark, maar de gemeente zal het meenemen. Het is wel zo dat er in het verleden afsluiting van de tunnel voor autoverkeer door omwonenden is afgewezen. vvLEO heeft bij de gemeente aangevraagd of de snelheid vanaf het industrieterrein tot voorbij vvLEO verlaagd kan worden, dit is afgewezen door de gemeente. De veiligheid van het uitrit bij vvLEO wordt wel meegenomen in dit project, de overige maatregelen met betrekking tot de snelheid worden doorgegeven maar moeten apart met de gemeente verder worden afgehandeld.
Vragen tijdens de informatieavond voor leden vvLEO (20 juni)

Vraag: Is het mogelijk dat er in het hekwerk een systeem met klapdoeltjes komt? Gorecht heeft dit en is erg praktisch, je hoeft niet met doelen te slepen. Reactie: dit is geen onderwerp voor de gemeente, maar wel iets wat we zelf later in het traject mee kunnen nemen.

Vraag: Hoe gaat het in mei 2025 met de competitie, is er een back-up voor wedstrijden? Reactie: we hebben ervaring met het hoofdveld, destijds is er door de gemeente wel rekening gehouden met de competitie. We zoeken uiteraard vroegtijdig contact met omliggende verenigingen zoals Asserboys en Achilles.

Vraag: Ook de parkeercapaciteit zal tijdelijk verslechteren, hoe wordt dat opgelost?

Reactie: We hebben nu eerst het plan, de detailinvulling en detailplanning zal nog uitgebreid aan de orde komen.

Vraag: Wordt er een bijdrage/inzet van de leden verwacht?

Reactie: Dat is iets wat we in het project moeten bekijken, mogelijk zijn er onderdelen waar we als club een bijdrage aan kunnen leveren.

Bron: VV LEO

Translate »